Kdo by nevěděl, o co se jedná. Už i lidem, kteří nemají svůj vlastní profil na jedné z nejpopulárnějších sociálních sítí, se donesly informace o tzv. beer challenge. Nominovaný musí do 24 hodin „exnout“ pivo, jinak tomu, kdo ho nominoval, dluží basu. Na důkaz splnění výzvy umístí dotyčný na facebook video, načež nominuje sám další tři lidi.
Tento fenomén se teď rychlostí blesku šíří Facebookem a většině lidí vrtá hlavou PROČ!
Z různých stran se ozývá, že je to důkaz škodlivosti sociálních sítí a že by se s tím mělo něco dělat. Jistě, vypít najednou půl litru tekutiny není zdravé, zatěžuje to ledviny, navíc pokud se jedná o alkohol, může dojít i k poškození jater. A věřte nebo ne, pivo je ještě mírnější variantou výzvy a v některých případech jsou dopady této facebookové hry nezvratné a tragické. Navíc po jedné sklenici člověk většinou dostane chuť na další a proto spojí tento úkol s návštěvou hospody či jiných restauračních zařízení, kde stěží zůstane u jednoho půllitru.
Ovšem na druhou stranu, co se týče alkoholu, je naše společnost, obzvláště tedy v České republice,velmi tolerantní (když máme takový vzor sedící na Hradě, není se čemu divit) a hodně příslušníku národa českého uvítá příležitost nalít do sebe sklenici našeho národního nápoje, onoho zlatého chmelového moku. A další výhodou této zábavy je, že máte šanci ukázat třem lidem, jak vám na nich záleží a jak moc na ně myslíte. No kdo by odolal. Někteří tvrdí, že se jedná o psychický nátlak na danou osobu, já si to však nemyslím. Každý se může svobodně rozhodnout, zda pivo vypije a dokonce i zda koupí basu tomu „idiotovi, co mě nominoval“. Co mi na této soutěži vadí asi nejvíc je, když vidím své nezletilé známé, jak bez problémů zvládají to, co činí potíže mnohým dospělým.
Facebook má, co se týče šíření informací, nesporně obrovský potenciál a je otázkou, jestli by se nedal využít lépe než podporování alkoholu a k ničení jater. Příkladem budiž výzva rektora Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, který na své facebookové stránce vyzývá všechny k tomu, aby šli darovat krev a do dvou týdnů zveřejnili video s darovacím certifikátem. Darování krve možná není pro každého, a proto navrhuji o něco mírnější formu hry. Co takhle usmát se jednou na lidi jedoucí v tramvaji (metru, autobuse, vlaku) a nominovat další tři lidi, kteří budou mít stejný úkol. Protože jak tak chodím po Praze, těch úsměvů je stále míň a míň, na rozdíl od sklenic alkoholu.