Archiv štítku: hry

Hry pro rozvoj všímavosti u dětí

Pracujete-li s dětskými kolektivy, mohla by vám přijít vhod tato kniha. Je rozdělena na dvě poloviny. V první je obsažen teoretický úvod do toho, jakým způsobem se můžeme dívat na všímavost, pozornost a soustředění u dětí. Dále se věnuje učení hrou a všímavé hře. Na dalších stránkách autorka rozebírá, jaká je úloha dospělého člověka jakožto facilitátora herního procesu. Na roli dospělého nahlíží z humanistického hlediska, což se mi zdá důležité zmínit. Jedná se o přístup, kdy facilitátor nese zodpovědnost za podmínky, které dítěti vytvoří pro jeho rozvoj, a zároveň netlačí. Tento pohled přibližuje následující ukázka:

„Před několika lety jsem se procházela po pláži, obdivovala a sbírala malé oblázky mnoha různých tvarů a barev. Nezvykle mnoho z nich mělo tvar téměř dokonalého placatého kruhu. Když jsem jeden z nich vzala a držela ho v dlani, napadlo mě, že i když některé z těchto kamínků ještě voda neomlela do kruhového tvaru, za příznivých podmínek prostředí rozhodně mají potenciál, aby je vyhladila a zformovala. Představila jsem si jedinečný potenciál jednotlivce jako sáček s takovými oblázky – sáček plný dokonalých možností.

Rozvíjení možností dítěte představuje „péči“ na mnoha úrovních. Chránit životní pohodu dítěte a současně mu umožnit, aby si vybudovalo odolnost a mohlo rozvíjet schopnost o sebe pečovat, vyžaduje jemnou rovnováhu mezi snahou dítě podporovat a nechat ho být (str. 27 – 28).  “

hry pro rozvoj všímavosti u dětí

Další část knihy rozebírá proces všímavých her a vztahuje se k praktickým aplikacím – jakým způsobem si se skupinou nastavit pravidla, jak je možné reflektovat proces hry a reflektovat svou vlastní úlohu v něm.

 

Ve druhé polovině knihy následuje popis jednotlivých technik a her. Autorka u každé z nich uvádí nejnižší vhodný věk, odhad času trvání hry, vhodnost velikosti skupiny, kolik obnáší hra mluvení a co se při hře rozvíjí. Vždy uvádí základní formu hry, možné alternativy, jak lze hru obměnit, a otázky k reflexi po skončení hry.

 

Knihu jistě ocení lidé pracující v oblasti prevence na školách, učitelé, třídní učitelé, vychovatelé a další pedagogičtí pracovníci či vedoucí kroužků.

Jana Bílková: Trénink mentální kondice: Cvičení a hry se slovy pro každý věk

Psycholožka Jana Bílková přednáší na univerzitách třetího věku a věnuje se mj. aktivizačním programům pro seniory. Její nová kniha Trénink mentální kondice – cvičení a hry se slovy pro každý věk tak rozšiřuje stávají repertoár takto zaměřených publikací.

trenink_mantalni_kondice_obalka_final.cdr

Jak již název napovídá, cvičení si kladou za cíl zlepšit mentální kondici, tzn. soustředí se na verbální inteligenci, otestují vaši pozornost a kreativitu. Autorka knihy vybízí, aby byl čtenář vytrvalý, neboť ne každá úloha je vyřešitelná napoprvé. Na některá cvičení se podíváte a řešení jsou patrná, jiná potřebují delší logickou úvahu. Ke každému cvičení je krátké vysvětlení v smyslu, co je očekáváno, na konci knihy jsou pak dostupná všechna řešení.

Knihu mohu doporučit zcela komukoli. Mýtus, že paměť potřebují procvičovat jen lidé staršího věku, je snad již dávno přežitý. V dnešní době, kdy je na člověka vyvíjen obrovský tlak na výkon a mentální kapacitu, je někdy dobré se zklidnit a cíleně stimulovat mozkové funkce u konkrétních a uchopitelných cvičení, a to i např. u mladých lidí, kteří doposud neoslavili ani 25. narozeniny. Zároveň knihu považuji za dobré vodítko např. při kognitivním tréninku lidí trpících různými duševními onemocnění, a je tedy vhodná pro terapeuty, speciální pedagogy či psychology.

techniky1

techniky2