Archiv štítku: koučování

Tak takhle ne! Úspěšná sebeobrana proti manipulaci

Už zase s vámi šéf manipuluje? Už zase se po setkání s kamarádkou cítíte, jak vymačkaný citrón? Už zase máte knedlík v puse namísto trefných slov, kterými byste zarazili kolegu v jeho nepříjemnostech? Už zase vás rozhodil stejný typ lidí, byť jste byli nejpřipravenější, jak jen to šlo? TAK TAKHLE NE! To si řekly i dvě německé koučky, které nám předkládají nejen typologii lidí, kteří nám berou řeč, ale i účinný návod, jak v takových situacích jednat efektivněji.

„Hlavní je nepřítele identifikovat a pohlédnout mu do očí.“

Kniha je svým způsobem rozdělena do třech částí. Úkolem první části je seznámit čtenáře s tajuplným pozadím, v němž se skrývá odpověď na otázku: „Jak je možné, že mě zrovna tenhle člověk dokáže pokaždé tolik vyvést z míry?“ Představuje nám situace, ve kterých ke ztrátě naší suverenity dochází. Co přesně v nás vyvolává bezmoc, proč tomu tak je, co se v nás odehrává na emoční úrovni, z čeho naše reakce pramení a mnoho dalšího.

Druhá část je v zásadě výčet nejběžnějších typů lidí, kteří spolehlivě vyvedou druhého člověka z konceptu.

Poslední (třetí) úsek knihy je zaměřen čistě prakticky a je věnován konkrétním podnětům pro zvýšení mentální síly, odolnosti a pružnosti.

„Teprve když člověk pochopí smysl svého způsobu chování a akceptuje ho, může z toho povstat něco použitelného“

Na knize oceňuji, že jde opravdu do hloubky (podstaty problému) a neklouže po povrchu. Autorky se nesnaží o instantní rady (rychlá, snadná, ale málokdy účinná řešení), kterých je plný internet, ani v čtenáři nevzbuzují dojem, že změna bude jednoduchá. Naopak upozorňují, že změna je dlouhá cesta, avšak nabízejí nám, že nás na této cestě povedou, abychom se neshrbili a zachovali si sílu i tváří tvář manipulátorovi. Vedou nás krok za krokem k trvalému přenastavení reakcí. Vše probíhá pod drobnohledem (v širších souvislostech) a vede především k pochopení a poznání sebe sama.

„Pomocí příkladů směřujeme vaši pozornost k vnitřním prožitkům, abychom vám nabídly podněty pro vaši vlastní průzkumnou cestu.“

Celkově z textu čiší zkušenost, obzvlášť z typologie manipulátorů. Po několika málo stránkách se k autorkám připojují další postavy (bývalí klienti a klientky), na jejichž příkladech jsou vysvětlovány právě nejrůznější typy osob se sklony k manipulativnímu jednání. Samotnou typologii lze číst od začátku do konce nebo se nechat inspirovat názvy kapitolek a přečíst si zkrátka to, co nás oslovuje nejvíc (Např. Primadona, Pirát silnic, Guerillový bojovník, Ledová kněžna, apod.). Příklady jsou úmyslně vylíčeny dramaticky, nebezpečně a někdy až groteskně (přehnaně), aby odráželi prožitek osob, které se cítí vydány napospas manipulátorovi.

Zdroj: Nakladatelství Portál

Zdroj: Nakladatelství Portál

Co jde autorkám nadmíru dobře, je umění promlouvat k čtenáři skrze osobní otázky a drobná cvičení. Za mě by mohla být poslední část rozsáhlejší a obohacena o další techniky, ale to jen drobnost, nad kterou lze přimhouřit oko. Moc se mi líbí, že kniha je laskavá ke svému čtenáři. Nikdo nikam nikoho netlačí. Naopak poslední řádky knihy přímo vybízejí k tomu, abychom sami na sebe byli hodní, nechali si dostatek času na vstřebání nových informací a nevyvíjeli na sebe zbytečný nátlak spojený s aplikací návodů do běžného života.

„A jaký typ lidí funguje jako spouštěč u vás? Jakmile tohle zjistíte, máte z velké části vyhráno.“

Ben Furman, Tapani Ahola: Nikdy není pozdě na spokojený tým

V této recenzi bych vám ráda představila knihu Nikdy není pozdě na spokojený tým od finských autorů, kteří se zabývají koučováním. Díky svým zkušenostem s prací ve firemním prostředí vytvořili příručku, kterou je možné využít ke zlepšení atmosféry na pracovišti. Je tedy určená pro všechny, kteří by se rádi dozvěděli, jaké faktory hrají důležitou roli ve spokojenosti pracovníků v týmu, a jakým způsobem tyto jednotlivé oblasti rozvíjet.

tym

Autoři představují tzv. Model dvojité hvězdy. První čtyřcípá hvězda představuje oblasti rozvoje týmu, druhá potom oblasti efektivního zvládání potíží. Základní filosofie, která stojí za celou představenou teorií, vychází z přístupu zaměřeného na řešení. V podstatě by bylo možné ji shrnout tak, že nemá smysl moc dlouho se “rochnit” v problémech, ale snaha o řešení smysl má. Je tedy žádoucí přesunout soustředění týmu od rozebírání problémů k rozebírání cílů, kterých by chtěli dosáhnout, a možností, jakými jich dosáhnout lze.

U první hvězdy, tedy v možnostech rozvoje, můžeme nalézt témata Oceňování, Zábava, Úspěch a Péče. Ve druhé hvězdě (oblasti efektivního zvládání) se pak nachází kapitoly Problémy, Zranění, Překážky a Kritika. Každému z těchto témat je věnována samostatná kapitola, ve které jej autoři rozebírají, popisují, v čem jsou jednotlivé faktory důležité, jak fungují, jak se projevují na pracovišti, jak je lze zlepšit. Kniha je také proložena mnoha tipy a příklady z praxe. Na konec každé z kapitol zařadili autoři otázky k diskusi. Domnívají se totiž, že pro rozvoj týmu  je diskuse o jednotlivých faktorech důležitým nástrojem. K rozvoji navrhují autoři metodu diskuse nad jednotlivými body z hvězdy. Na závěr knihy uvádí autoři stručně také něco o své metodě tzv. reteamingu. V kraťoučkém desateru konkrétních kroků popisují, jak lze pracovní kolektiv rozvíjet.

Díky modelu, jak jsem již psala, můžeme rozvíjet spokojenost členů týmu, což se odrazí na celém pracovním kolektivu a jeho atmosféře. Kniha je skutečně útlou příručkou. Uvádí mnoho věcí, které se člověku zdají “jasné”, když je čte, ale je dobré si je připomínat, protože jsou často považovány za  automatické, takže se na ně zapomíná.

Knihu bych doporučila všem vedoucím pracovníkům, kteří by u sebe v práci rádi něco změnili a svůj tým podpořili, ale neví, kde začít.

Marian Jelínek a Kamila Jetmarová: Neztraťte motivaci v době blahobytu

Jak již název vypovídá, nová kniha Neztraťte motivaci v době blahobytu od autorů Mariana Jelínka a Kamily Jetmarové se soustředí na nutnost výstupu z komfortní zóny v dnešní době – tedy době, která je charakteristická stále se zvyšující možností v lákavé komfortní zóně zůstávat – a motivaci k tomuto výstupu.

pictureprovider (1)

Kniha je rozčleněna do tří částí, přičemž první z nich čtenáře seznamuje s pozitivní psychologií, obecnými principy spokojenosti a cestami, kterými je možné jí dosáhnout; dotýká se také témat volného času a jeho využívání či svobody a možnostmi volby. V neposlední řadě se zaměřuje na současnou dobu, blahobyt – a to zejména materiální – s ní spojený a možná specifika a rizika, která z něj vyplývají.

Druhá z částí publikace se již blíže věnuje blahobytu a jeho (negativním) důsledkům na jedince. Popisuje možnosti výstupu z komfortní zóny, kterou blahobyt nabízí, a to nejen do ideální zóny učení, ale také zatěžující zóny stresu. Nabízí nejen rady, jak z daných výstupů vytěžit maximum, ale také motivaci k tomu, proč z komfortní zóny vůbec vystupovat a jak výstupy učinit co nejlépe.

Motivací se pak zabývá také třetí část knihy, přičemž se věnuje motivaci již od dětství, kdy poskytuje cenné informace, které lze využít při výchově dětí. Nezapomíná nicméně ani na dospělé. Soustředí se především na motivaci, kterou můžeme najít sami v sobě, nikoli na hledání podnětů a motivů ve vnějším světě.

Nemusíte se nicméně obávat nabádání k neustálému výstupu mimo komfortní zónu; autorům je známa samozřejmě také skutečnost, že není možné být neustále mimo svou komfortní zónu – v neustálém stresu by přeci jen jedinec neprospíval. Podobně však neprospívá ani při neustálém zdržování se v této zóně, ve které nenachází prostor ani možnosti pro vlastní růst. Důležité je proto neustále hledat vhodný poměr, který vede k vývoji. A právě k tomuto kniha čtenáře vede.

Publikace obsahuje mnoho skutečných příběhů, kterými ilustruje veškerou teorii, kterou čtenáři předkládá. Příběhy většinou popisují životní cestu světově známých a úspěšných jedinců, zejména sportovců, vhodně jsou nicméně přizpůsobeny běžnému čtenáři. Motivaci nachází také v rozličných náboženských a filozofických směrech.

Velmi pozitivně hodnotím také seznam zdrojů, ze kterých autoři čerpali, i doporučení na další relevantní literaturu. Tak nadto činí velmi nevtíravým způsobem, kdy čtenáři další vhodné publikace pouze zmíní, případně krátce uvedou, čím by mohly obohatit.

Jako negativní nicméně shledávám jistou rozvláčnost textu. Nadto publikace nepůsobí uceleným dojmem; jednotlivé kapitoly na sebe nenavazují a jejich uspořádání vyhlíží značně náhodně a chaoticky.

Za sebe bych knihu doporučila všem, kteří pracují na svém osobním rozvoji a hledají nové podněty, které by je na jejich cestě mohly posunout dále. Vhodná bude i pro rodiče, kterým nabídne nový úhel pohledu při výchově jejich dětí.