Recenze

Hanna Levenson: Krátká dynamická psychoterapie

Nová kniha Hanny Levenson z nakladatelství Portál představuje krátkou dynamickou psychoterapii, integrativní přístup pro ty, kteří s pacienty pracují krátkodobě s konkrétními tématy.

kratka-dyn-psychoterapie.cdrPokud pracujeme s klienty, často nemáme roky na to, abychom je pozorovali, poznávali a po malinkých krůčcích se s nimi přibližovali k vyřešení jejich potíží. V dnešní době obzvlášť po nás pacienti chtějí co nejlepší výsledky za co nejkratší dobu, i my sami se trpícímu člověku snažíme ulevit co nejrychleji a i čistě z praktických důvodů je často nezbytné naučit se pracovat v omezeném časovém rámci.

V úvodu kniha zmiňuje historii a vývoj krátké dynamické psychoterapie, která původně vychází, jak už napovídá název, z psychodynamického směru a z psychoanalýzy. Velmi oceňuji, že autorka uvádí různé výzkumy zabývající se touto problematikou. V další kapitole zaměřené na teorii se dočteme o teorii vazby, která je pro krátkou dynamickou psychoterapii důležitá, o teorii mezilidských vztahů, zkušenostně afektivní teorii a zejména o zásadách krátké dynamické psychoterapie. Tato kapitola je nesmírně důležitá pro pochopení terapeutického procesu a pro práci s klientem v omezeném čase pomocí metod dynamické terapie. V závěru knihy autorka uvádí výzkumy zabývající se efektivitou a zmiňuje také to, že tato forma terapie není vhodná pro všechny typy klientů, jsou takoví, kteří potřebují dlouhodobou péči a pomoc. V knize nechybí ani seznam doporučené a použité literatury a je celá protkaná příběhy klientů a ukázkami z praktického využití krátké dynamické psychoterapie v terapeutické praxi.

Kniha se čte velmi příjemně, je přehledně uspořádaná a neměla by chybět v knihovně žádného terapeuta, psychologa, psychiatra jakéhokoli zaměření, který se setkává s klienty a přitom má na svou práci pouze čas omezený například pobytem pacienta v léčebném zařízení.

Knihu k recenzi poskytlo nakladatelství Portál a můžete si ji zakoupit zde.