Odhalení Marie Magdaleny je na knižních databázích řazeno do duchovní literatury. Ale kdo by čekal teologické rozbory apokryfního textu, Mariina evangelia, nedočká se. Autorka, Meggan Watterson, používá apokryfy o dotyčné prostitutce/světici/mystické feministické bytosti jako odrazový můstek pro svědectví o svém životě. Sama je zakladatelkou společnosti The House of Mary Magdalene, “spirituální komunity radikální lásky”, která nabízí mimo jiné členství v online komunitě s databází kázání, přidáním do soukromé facebookové skupiny a jednu živě přenášenou “meditací duše” přes Zoom za pouhých 13 dolarů měsíčně.
Jak si recenzent s jejím textem má poradit? Jedná se o umně napsané svědectví ženy, která se autenticky vyrovnává s paternalismem křesťanské víry a hledá feminní část velkých příběhů, aby se s nimi mohla ztotožnit? Jedná se o místy nesrozumitelný mišmaš volně navazujících asociací, kdy autorka občas během jedné stránky nakupí střípky úvah nad kabalou, řeckou mytologií, japonskými legendami, C. G. Jungem a Letopisy Narnie? Jedná se o reklamní materiál, který autorce pomůže prodat více členství v její online komunitě? Na všechny tři otázky lze při čtení knihy odpovědět “ano”.
Pro koho je tedy kniha určena? Jakožto psychologovi mi nejvíce ze všeho připomínala individuální práci s klientem. Každý člověk používá v terapii svůj specifický jazyk, který pro něj nese zásadní významy. Vztahuje se k příběhům, které jsou pro něj důležité a popisuje události ze svého života, které dotyčného formovaly. Odhalení Marie Magdaleny vám nabízí možnost takovou cestu jedné ženy zblízka pozorovat. Projdete s autorkou její návštěvy mariánských svatých míst, její porod i její lekce jógy. Budete svědky toho, jak popisuje své niterné myšlenky a duchovní zkušenosti, jejichž popis může pro někoho, nenaladěného na stejnou notu, vyznít jako prázdné klišé.
Zda je to pro vás atraktivní, je již na vašem zvážení. Nadšení podle zahraničních čtenářských dojmů na serveru goodreads kniha vyvolává zejména u lidí, kteří chtějí “self-help” dílo feministické teologie. Čtenáři, kteří ji cení, často uvádějí, že potřebovali nabýt myšlenky o tom, že víra není otevřená jen mužům a přející jen mužům, že i ženy jsou mužům rovné – což je samozřejmě poselství, proti kterému nelze nic namítat.