Archiv štítku: komunikace

Síla nevysloveného: Příběhy z psychoterapie dětí a dospívajících

Po knížce s názvem Síla nevysloveného – Příběhy z psychoterapie dětí a dospívajících jsem sáhla ve snaze rozšířit si jako psycholožka obzory v oblasti dětské psychoterapie. Publikace mě však k mému překvapení oslovila na několika úrovních. Prakticky hned po přečtení prvních stránek jsem si začala uvědomovat, že její četbu nebudu řadit pouze do kolonky “profesionální růst”, ale vrátím se k ní i v čase vyčleněném na zábavu. Příběhy, které autor otevírá, rozmotává a proplétá jako pět různě barevných vláken, mě totiž pohltily a dojaly i (nebo možná především) na osobní úrovni.

Autorem publikace je Mudr. Peter Pöthe, psychiatr a psychoterapeut působící v Praze. Je autorem mnoha odborných článků a monografií. Mezi nimi jsou například: Dítě v ohrožení nebo Emoční poruchy v dětství a dospívání. Věnuje se psychoterapii dětí a dospívajících, jezdí pomáhat traumatizovaným dětem a rodičům do uprchlických táborů, přednáší na konferencích, organizuje a vede výcvik dětské psychoterapie atd.

V této knize se mu podařilo docílit zdařilého spojení poutavého a poučného. Vyprávění jednotlivých osudů je takřka beletristické. Čtenář se zřídkakdy dozví o jednom charakteru více informací najednou, podobně jako v psychoterapii, hodilo by se možná dodat. S koncem popisu každého sezení se vyprávění přesune k dalšímu příběhu, a tak čtenář napjatě otáčí stránku za stránkou v očekávání, jestli se dozví, jak bude osud jednoho hrdiny pokračovat, jenomže mezitím se začte do dál, a brzy je úplně ponořený do textu, od kterého se nemůže odtrhnout.

Zdroj: Nakladatelství Portál

Zdroj: Nakladatelství Portál

Jako psycholožka jsem velmi ocenila možnost nahlédnout “do dílny” zkušeného odborníka a seznámit se s tím, jak používá psychoterapeutické techniky, staví se k procesu psychoterapie, udržování hranic ve spolupráci s klienty, komunikaci s rodiči, ale i jak nakládá s praktickými záležitostmi jako je zacházení s místem, časem, prostorem i vybavením.

Zdroj: Nakladatelství Portál

Zdroj: Nakladatelství Portál

Ačkoli se v anotaci píše o pěti protagonistech: Honzíkovi, Sandře, Oliverovi, Romanovi a Alici, já osobně jich napočítala šest. Vzhledem k tomu, že je kniha psaná v první osobě z pohledu odborníka, je totiž šestým hlavním hrdinou autor sám, když nám skrz příběhy svých klientů přináší i střípky svého vlastního. Jedním z největších přínosů knihy je dle mého názoru právě autorova ochota sdílet se čtenářem svůj vnitřní svět, ukázat tu tenkou hranici mezi profesionálním a osobním, jenž snad každý pracovník v pomáhajícím oboru hledá jako Svatý grál.

Publikace Síla nevysloveného je velmi pěkně zpracovaná po všech stránkách. Čtenářovu pozornost na první pohled upoutá už barevná obálka, na níž je použitý obraz s názvem Kouzelník malířky Veroniky Holcové. Za sebe musím říci, že nechat se nalákat a zvednout knížku z regálu rozhodně stojí za to. Má potenciál zaujmout, a to jak profesionály z oboru, tak širokou veřejnost. Poskytuje vhledy do procesu psychoterapie a cesty k uzdravení, které, troufám si tvrdit, přijdou k užitku úplně každému.

Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem

Kdy jindy než teď a co jiného než tohle? Známe to, všichni teď máme spoustu času a všechny platformy médií nás zahrnují všemi možnými informacemi a my je hltáme a hltáme a vůbec, ale vůbec o nich nepřemýšlíme. Protože když to řekne ten pán v televizi nebo se to píše na internetu, tak to musí být jistojistě pravda! No jo, ale co když není? Umíme se orientovat v tom, jak a jaké informace jsou nám prezentovány a rozlišit pravdu od lži? Pokud už vás ze všech informací bolí hlava a nevíte, čemu věřit dřív, zkuste si přečíst tuhle knížku.

I když je člověk od přírody tvor zvídavý, občas trochu zalenoší a nechce si ověřovat, zda všechno, co slyší, je pravda. Pak přichází na řadu náš plazí mozek a celá staletí vývoje jako by neexistovala. Petr Nutil na začátku své knihy vysvětluje, proč jsme vlastně takoví, jací jsme a jaké důvody a význam toto lenivění vůči verifikování informací má.

První část jeho knihy tedy pojednává o tom, jak funguje naše myšlení, jaké jsou jeho chyby, proč jsme tak poslušní a snadno manipulovatelní, čemu a proč věříme a proč tak snadno podléháme většině. Čerpá z děl psychologů a sociologů a podává ucelený obraz toho, jak snadno si lze s lidskou myslí hrát a ovlivnit naše mínění tak, jak se druhým hodí.

Zdroj: Nakladatelství Grada

Zdroj: Nakladatelství Grada

Druhá část knihy se věnuje médiím a tomu, jak s nimi umět pracovat. Seznamuje čtenáře s mediální gramotností, říká, proč je důležité umět kriticky uvažovat, jak nenaletět všemu, co slyšíme, upozorňuje na propagandu a v neposlední řadě hlavně nabízí návod, jak ověřovat informace. Po každé kapitole následuje seznam použitých zdrojů, takže pokud autor něco málo probral nebo vás něco zaujalo, můžete si najít všechny použité knížky sami.

Nutil umí psát a ve světě hoaxů, médií a falešných informací už se pohybuje dlouho. To potvrzuje i skutečnost, že je zakladatelem a šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz, který se věnuje hlavně kontrole faktů a monitoraci dezinformační scény v Česku. Jak bylo vidět v první části knihy, nebojí se ani psychologických témat a také spolupracuje s projektem Jeden svět na školách, kde se věnuje mediálnímu vzdělávání. Zkušenosti má tedy bohaté a je dobře, že se snaží je předat veřejnosti.

Zdroj: Nakladatelství Grada

Zdroj: Nakladatelství Grada

Kniha je čtivá, je rozdělená do několika kapitol a nezahltí vás tedy všemi informacemi najednou. Osobně bych řekla, že by se měla objevit ve všech domácnostech. Zejména starší generace, která není zvyklá být zavalená a bombardovaná každou minutu novou informací, ocení návod, jak se z toho nezbláznit. Poslouží ale i mladším, kteří se chtějí naučit kouzlu kritického myšlení a přestat jen bezmyšlenkovitě vstřebávat každou zprávu a článek.

Zdroj: Nakladatelství Grada

Zdroj: Nakladatelství Grada

 

I když jsem byla zprvu skeptická a nečekala nic světoborného nebo zábavného, nakonec jsem byla mile překvapená, a ještě jsem ji doma vnutila všem, kteří přede mnou nestačili utéct.

Jsem ráda, že v republice máme někoho, kdo se stará o to, aby z nás nebylo jen stádo ovcí, co se pase na všem, co média vychrlí. Takže…Nechci vás nutit to číst, ale měli byste! Času máme všichni dost a alespoň z karantény nevylezeme zavaleni nesmysly.

Jakou otázku máte nejradši?: Jednoduché i rafinované způsoby ptaní v seminářích, trénincích a workshopech

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik otázek denně vyslovíme? A především jakým způsobem je pokládáme? Otázky jsou neodmyslitelnou součástí každodenního života snad všech lidí na naší planetě. Někdo bádá nad otázkami smyslu života, jiný chce jen vědět, co bude k obědu. Autoři se zaměřili na otázky, jimiž je vhodné prokládat průběh workshopů, seminářů a tréninků.

„Otázka patří k nejmocnějším nástrojům. Otázka může věc podpořit – nebo také poškodit.“

Jak už název napovídá otázky a otazníky v této knize najdeme na každém rohu, tedy na každé stránce. Proto je důležité počáteční vysvětlení, proč právě otázky. Autoři jsou přesvědčeni, že otázky mají bezprostřední poselství, ale i obsáhlejší podtext, že jsou ústředním nástrojem působení na druhé lidi i vnější situace, rovněž věří, že otázky jsou projevem procesu hledání. Vzpomeňme například na tříleté děti, jejich nejčastější slova jsou „A proč..?“. Zkrátka:

„Na počátku je vždy otázka – na konci stojí nějaké VÍC: víc poznatků, víc jasnosti, víc jistoty, víc životní kvality, víc štěstí.“

Otázka je v podstatě aktivní výzva. Je těžké zůstat pasivní, když se nás někdo ptá. A jedna dobře položená otázka může nastalou situaci posunout kupředu daleko snáz než duchaplný, leč zdlouhavý proslov. Z toho důvodu nám autoři předkládají celou řadu tipů, jak klást otázky a učí nás, že při kladení otázek je nejdůležitější mít neustále na paměti cíl, resp. co si přejeme jejím položením vyvolat.

První část knihy se zaměřuje na konkrétní situace a k nim přikládá vždy jednu vhodnou otázku. U každé otázky pak zodpovídají několik bodů: kam otázka patří; cíl otázky; půvab otázky; tipy jak zacházet s odpověďmi; co otázka nedokáže. Díky této struktuře je publikace velmi přehledná. Na druhou stranu každá otázka je rozepsána přibližně na stránku a malý kousek k tomu, čímž dochází k tomu, že zbytek stránky je prázdný a nevyužitý. To znamená, že platíte za 199 stran, ale ve skutečnosti si jich přečtete o něco méně.

Zdroj: Nakladatelství Portál

Zdroj: Nakladatelství Portál

Druhá část knihy je v podstatě takové shrnutí a zopakování první části, protože se jedná o „otázkové kombinace“ pro různé příležitosti. Autoři chtějí sdělit, že jiné otázky se používají na rozjezd, jiné na zakončení a další třeba s cílem překvapit či rozbít zajeté struktury. Třetí část je potom vyhrazena komunikačním a sociálním hrám vhodných pro oživení workshopů a seminářů. Tyto hry se zaměřují například na to, jak otázky fungují či na nácvik kladení otázek.

 

 

 

 

 

Za mě je sympatické, že se autoři řídí praxí a jsou si vědomi, že je mnoho dalších efektivních otázek. Upozorňují na to, že o účinnosti otázky rozhodují nepatrné drobnosti (odlišná formulace, tón otázky, apod.). Vhodně položená otázka podle nich dveře otevírá, nevhodná je přibouchává. Nicméně za sebe podotýkám, že jsem občas nad vhodností formulace otázek autorů poměrně dost přemýšlela. Na můj vkus byly některé příliš vyzývavé (např. „Co mi tím chcete říci?“) a u mě by se dveře docela jistě zaklaply. Interpretace však může být zkreslena nekvalitním, občas nelogickým překladem a množstvím překlepů.

Lidové písničky a hry s nimi pro osobní rozvoj, sebevyjádření a komunikaci

Kniha přináší méně tradiční pohled na práci se zpěvem a hlasem a tuto práci posouvá do roviny osobního rozvoje, podpory sebevyjádření a zároveň komunikace a interakce s ostatními jinak než obvyklou verbální formou. Kniha klade důraz na propojení pohybu, dechu a zvuku a přináší náměty na řadu aktivit, které lze s dětmi využít jak v domácím prostředí, tak i při hudební výchově ve škole, či v rámci dramatické výchovy či terapeutické práce s jednotlivci či skupinami.

Úvod knihy představuje teoretická část, která více přibližuje přístup k práci se zpěvem a hlasem z pohledu autorů knihy, jejich zkušenosti a představuje také široké spektrum možností využití zpěvu pro radost a zábavu i jako nástroj hlubší komunikace mezi lidmi. Kniha je zaměřená na práci s dětmi, ale řadu informací z teoretického úvodu lze uplatnit i v rámci terapeutické práce jako určité východisko pro práci s prvky muzikoterapie. Svým přístupem je kniha velmi blízká také přístupům divadelní improvizace, dramatické výchovy nebo dramaterapie.

Stěžejní část knihy pak představují známé i méně známé lidové písničky nejen z českého prostředí, ale najdeme zde třeba i čardáš. Vždy je u dané písničky notový zápis a text písně a následně nápady na to, jak lze s danou písničkou pracovat. Někdy se jedná o aktivity, při kterých se děti zamýšlí nad tím, co se v písni vlastně odehrálo, jak se aktéři příběhu v písni cítili nebo co si děti o příběhu myslí. U některých písní se může objevit dětem méně známé slovo – děti se s ním tak mohou seznámit a rozšířit si tak slovní zásobu – například se mohou zamyslet nad tím, co to je pýcha, zrada, vděčnost, upřímnost apod.

Zdroj: Nakladatelství Portál

Sami si pak mohou v rámci scénky zahrát chování, které ději písně nebo významu nového slov odpovídá. Někdy aktivity také nabádají k tomu, aby si děti mohly sdělit jak situaci, která se objevila v písničce, vnímají kluci a jak děvčata nebo zda jim situace z písničky připomíná něco z jejich života. Některé písničky jsou nahrány i na CD, které je součástí knihy a je tak možné realizovat i aktivity, při kterých se mohou děti více soustředit na poslech nebo se seznámit i s méně známými písničkami. U některých písní je na CD zařazená nahrávka doprovodu bez zpěvu a je tak možné ji využít jako podklad pro zpěv dětí.

Kniha představuje hravou a troufám si říci, že i pro děti atraktivní formu, skrze kterou se mohou seznámit s lidovými písněmi a kulturou, která se jejich prostřednictvím předává. Jedná se také o hravou formu, jak se děti mohou učit vyjadřovat více způsoby, než které jsou pro ně běžné. Mohou se také nenásilnou cestou dostat k diskuzím nad tématy, jako jsou různé obřady, rituály, tradice, svoboda, mezilidské vztahy a řada dalších.

Kůň, který uměl počítat aneb Proč je důležité myslet kriticky

Na začátku 20. století svět zaplavily zprávy o koni, který projevoval neochvějné známky inteligence. Na základě tréninku bývalého učitele matematiky se naučil číst a zvládat základní aritmetické operace. Kůň, přezdívaný “Chytrý Hans”, přilákal pozornost veřejnosti i mnoha odborníků, kteří se snažili tento fascinující úkaz zkoumat, ale vše se zdálo být jasné. Nejedná se o žádný trik, kůň musí být opravdu schopen počítat. Tento nevídaný příklad zvířecí inteligence byl ale ve skutečnosti ukázkou toho, jak snadné je oklamat lidskou mysl.

Kniha amerických psychologů vysvětluje na příběhu “Chytrého Hanse” principy fungování našeho myšlení a jak se liší laický přístup k ověřování důkazů od exaktního vědeckého zkoumání. Jak důležité je kritické myšlení a schopnost metodologicky správně vyhodnocovat účinnost různých nově se objevujících léčebných a intervenčních opatření, ukazují autoři na příkladu facilitované komunikace.

Jedná se o metodu zprostředkované komunikace pro osoby s autismem, které nejsou schopny pomocí verbálních prostředků vyjadřovat své potřeby a přání. Za pomoci speciálně vyškoleného pracovníka, který podpírá ruku jedince s autismem, mohou na předložené tabulce s písmeny komunikovat s okolím. Kniha Kůň, který uměl počítat ale ukazuje, že nekritické přijímání vědecky neověřených metod může jejím uživatelům přinést více utrpení než úlevy, jako tomu bylo v případě některých rodičů autistických dětí využívajících metody facilitované komunikace.

Tato kniha je obzvláště v dnešní době, kdy jsme zahlceni obrovským množstvím informací, novinek a zpravodajství, velice aktuální. Kritické posouzení objevných a zázračných metod vyžaduje nejen dostatek času, ale i schopnost porozumění správnému vědeckému postupu.

Nejedná se o knihu, která by měla za cíl být učebnicí kritického myšlení, ani nepostihuje zdaleka všechny aspekty psychologické metodologie. Jedná se spíše o populárně naučnou knihu, která může být užitečným pomocníkem nejen pro studenty psychologie v začátcích studia, ale i každému, kdo má zájem zlepšit své schopnosti kritického myšlení nebo ještě neslyšel o koni, který uměl počítat.

Domluvit se dá s každým aneb Techniky úspěšné komunikace

Domluvit se dá s každým – alespoň to tvrdí název knihy Marka Goulstona, amerického psychiatra, který pracoval jako konzultant pro firmy, jako je například IBM, Goldman Sachs nebo Xerox.  Školil také agenty FBI i policii o způsobech vyjednávání s únosci.

Goulston_přebal

Celá kniha je psána čtivým slohem, k zapojení čtenáře pomáhá i forma, kterou Goulston zvolil – promlouvá přímo ke čtenáři a vede s ním skrze knihu dialog. Vypráví příběhy, pokládá otázky a zadává úkoly. Domluvit se dá s každým (pro mě trochu překvapivý překlad původního názvu Just Listen) je psáno velmi asertivním způsobem. Autor se rozhodně nestydí za své úspěchy a nabádá čtenáře k tomu, aby se chovali podobně – dává například rady typu „Dokud jste neslyšeli ‚ne‘, řekli jste si o příliš málo.“. Na mě jakožto na čtenáře jeho styl psaní působil místy vychloubačně (každý příběh v knize končí jeho vítězstvím a na stopadesáté stránce už to na mě bylo moc). Také mě při čtení napadlo, že autor chvílemi překračuje tenkou hranici mezi vyjednáváním a manipulací.

Goulston v knize popisuje působivou škálu komunikačních strategií, které vycházejí z jeho dlouholeté praxe. Strukturuje je do devíti pravidel a dvanácti nástrojů k úspěšné komunikaci. Všechny jsou popsány jednoduše, tak, aby jim rozuměl i čtenář, který nemá v podstatě žádné psychologické nebo manažerské znalosti – například „Aby druhý cítil, že je vnímán“ nebo „Léčba empatií“. Nejedná se o nové a přelomové metody, síla knihy je v její přístupnosti širokému publiku. Škoda jen, že autor rezignoval na odbornou hodnotu knihy – citovaných publikací je jen pár, a nejedná se o výzkumné poznatky, nýbrž o inspirační citáty v úvodech jednotlivých kapitol. Jedná se o autorský záměr – už ve druhé kapitole Goulston oznamuje čtenáři, že si „nekoupil knihu, aby se díval na obrázky mozků“.

Obávám se, že čtenář, který by očekával, že se hned po přečtení stane komunikačním mistrem, bude zklamán. Myslím si, že hodně z technik, které Goulston v knize popisuje, vyžaduje zkušenost a cit, aby se neobrátily proti uživateli. Domluvit se dá s každým bych doporučil všem, kdo se chtějí seznámit nebo si osvěžit základní vyjednávací triky a dovednosti a nezaleknou se autorova průbojného stylu psaní.

6/10

Stephen R., Kaplan S. G., Rutschman R.: Motivační rozhovory ve škole

Kde nefunguje poukazování na důsledky, měly by fungovat motivační rozhovory, slibují autoři Stephen Rollnick, Sebastian G. Kaplan a Richard Rutschman. Ve své knize Motivační rozhovory ve škole se pouští do tématu komunikace – co dětem ve škole říkáme a jak jim to říkáme. Lepší známky, méně pozdních příchodů, méně problémového chování nebo prostě větší spokojenost ve škole – zde všude je prostor pro motivační rozhovory.

motivace

Kniha je rozdělena do čtyř částí, z nichž první popisuje obecně motivační rozhovory (MR), kterým se u nás věnuje také např. Jan Soukup, a tedy by to minimálně v poradenském odvětví neměla být žádná novinka. Ve zkratce můžeme říct, že MR je určitý styl a soubor dovedností používaných při rozhovoru – v tomto případě – s žákem. Jeho cílem je pomoci při rozvoji a změně. Přístup založený na legitimním prožívání a respektu nám pomáhá budovat empatický vztah, a tak jemně směřovat rozhovor užitečným směrem (tomu říkáme evokace). MR nás učí, jak se vyhnout tzv. napravovacímu reflexu (tuto část obzvlášť doporučuji!) a oblíbené hře „ano, ale“, jak klást otevřené otázky či jak pracovat s reflexí u žáků. Důležitou částí je řeč změny, problikávající moment, kdy žák projeví chuť něco změnit, který je potřeba zachytit v pravou chvíli a posunout ho k samotné akci.

Druhá část knihy přináší názorné ukázky, jak motivační rozhovor může vypadat – ve třídě či na chodbě –, a předestírá tabulku témat, která se objevují ve školním prostředí (problémy s učením, problematické chování, hádka mezi spolužáky, hodina vedené s podporou MR,…). Třetí část mapuje uplatnění MR v situacích, které jsou náročné pro žáky i učitele. Řeč je zejména o šikaně, která se nikdy netýká jen agresora a oběti a která se nedá zastavit jednoduchými radami a číslem na Linku bezpečí. Školy k šikaně obvykle přistupují dvěma způsoby: prevencí a cílenými zásahy, kterými jsou často tresty. Jak zde může pomoct MR? Součástí zmíněných reakcí na šikanu je nějaká forma rozhovoru. A jen přirozený rozdíl mezi represivním rozhovorem a rozhovorem motivačním má za výsledek i jiný přístup k žáka k řešení dané situace.

Při MR vkládáme energii do inspirativních otázek spíše než do ukládání rad (ač dobře míněných). Jako jinde platí zásada, že to, na co si dítě přijde samo, je pro něj cennější než to, co mu dospělý řekne či nakáže. Kniha obsahuje řadu cvičení, které je možno cvičit samostatně na sobě nebo ve třídě se žáky. A jak jinak si lépe osvojit MR než praxí.

Když přemýšlím nad tím, co mi motivační rozhovor připomíná, vkrádá se mi na mysl asociace motivačního rozhovoru jako průvodce, který může vám i dítěti osvětlit, co vlastně chce a co např. potřebuje k tomu, aby se mohl lépe učit/fungovat/neposmívat se druhým. V MR jde také o to, jak vnímáme žáka – jestli svou pozornost zaměřujeme na pozitivní a silné stránky, nebo vidíme jen problém a slabiny.

Motivační rozhovor je však stále jen prostředek. A jako takový neexistuje „jeden správný a nezaměnitelný“. Nikdo vám nedá návod, jak se to dělá. Rollnick, Kaplan a Rutschman nicméně dávají svým čtenářům nástroje, díky kterým je přinejmenším možné rozšířit optiku, s kterou hledíme na problematické situace ve školním prostředí. Kniha je vhodná nejen pro pedagogy a školní psychology, ale i pro ty ostatní, kteří s dětmi přichází do kontaktu. Nicméně pedagogové jsou tak nějak „první na ráně“, kteří mohou žáky podporovat na jejich cestě. Škola by stále měla být i místem výchovy a osobního růstu a vše může začít u slov, která mají velkou moc.

Jerold J. Kreisman, Hal Straus: Nenávidím tě, neopouštěj mě!

  • „Jmenuje se Carol, kamaráda od základní školy. Kvůli nějaké drobnosti vás obviní, že jste jí vrazili kudlu do zad, a sdělí vám, že jste nikdy ve skutečnosti její kamarádkou/kamarádem nebyli. O pár týdnů později či měsíců později je Carol zase zpátky, milá a blazeovaná, jakoby se mezi vámi nic nepřihodilo.“
  • „Jmenuje se Bob, váš šéf v kanceláři. Jeden den Bob pěje chválu na vaše výkony při rutinním úkolu; další den vám spílá za bezvýznamnou chybičku.“
  • „Jmenuje se Arlene, přítelkyně vašeho syna. Jeden večer se s vaším synem rozejde, a jen o pár hodin později se objeví a přísahá mu nekonečnou oddanost.“

hpo

Všechny tyto jedince a jejich příběhy, resp. životy spojuje jeden rys: nestálost. Nestálost jako projev hraniční poruchy osobnosti.
Hraniční porucha osobnosti (dále jen HPO) není v naší společnosti nijak neobvyklým úkazem. Naopak se jedná o nejčastější poruchu osobnosti (její primární symptomy vykazuje téměř 6 % americké populace). Nadto tato porucha často koexistuje s dalšími duševními poruchami; alespoň jednu další závažnou psychiatrickou diagnózu vykazuje zhruba 90 % pacientů s HPO. Jedná se mnohdy o deprese, úzkosti, bipolární poruchu, somatizační poruchy, poruchy pozornosti a hyperaktivity aj. Mnohdy je tato porucha osobnosti spojována také s poruchami příjmu potravy – u hospitalizovaných pacientů s PPP se ostatně objevuje téměř v 50 %! Jedná se přitom o závažnou poruchu, jejíž vážnost snadno ilustruje skutečnost, že nejméně 70 % pacientů s HPO se pokusí o sebevraždu.

„Občas přemýšlím, jestli mě neposedl ďábel. (…) Nerozumím sama sobě. Vím jen, že tahle moje hraniční osobnost mě přivedla k životu, od něhož jsem všechny odstřihla. Takže je hodně, hodně osamělý.“

Knížka Nenávidím tě, neopouštěj mě je proto téměř nezbytnou výbavou pro všechny, kteří se orientují do psychoterapeutické praxe či se zaměřují na obdobnou práci s lidmi.

V úvodních kapitolách detailně seznamuje s touto poruchou a jejími projevy. Jaké je její historie? Jak se klasifikovala v minulosti a jak se vymezuje nyní? Jaké jsou podmínky pro udělení této diagnózy? Jaké jsou vůbec teorie týkající se vzniku této poruchy? A její časté projevy? Na to vše první kapitoly velmi podrobně odpovídají, přičemž svá tvrzení dokládají patřičnými studiemi a kazuistikami.

V následujících kapitolách již kniha přechází do praxe, kdy čtenáře seznamuje s možnostmi komunikace s jedincem s HPO, pomocí tomuto jedinci a prací s ním, jakož i s možnostmi terapie; ty přitom popisuje s ohledem na jednotlivé směry a jejich možnosti a uplatnění při léčbě této poruchy. Nevynechává ani kapitolu zaměřenou na psychofarmakologickou léčbu.

 „Většinou jsem v pořádku. (…) Mám ale i jinou stránku, která někdy získává navrch a ovládá mě. Jsem dobrá matka. Jenže má druhá stránka za mě dělá děvku: nutí mě jednat šíleně!“

Publikace představuje skutečně velmi podrobné seznámení s HPO. Popisuje samotné možné příčiny jejího vzniku, její projevy, jakož i následnou práci s jedinci s touto poruchou a možnosti terapie či léčby. Jedná se tedy o velmi komplexní publikaci, kterou bych jistě doporučila všem, kteří se mohou v rámci své praxe s jedinci s HPO setkat (tedy všem psychoterapeuticky či obdobně pracujícím s lidmi), těm, kteří mají dojem, že by rysy této poruchy mohl vykazovat někdo z jejich blízkého okolí, případně kteří sami obdobnými nejistotami a nestálostí trpí.

Kniha, ačkoli se jedná o publikaci odbornou, je psána velmi čtivě, čemuž napomáhají četné příklady z praxe. Je proto vhodná i pro laiky, které do této problematiky mj. výborně uvede.

Přehled psychologických akcí na březen 2018

1. března

  • ČASP: PSYCHODELICKÁ PÁRTY
    • přivítání nového semestru
    • od 19 h ve Standard Café
    • více informací na facebookové akci
  • Nová Akropolis: Umíme zachránit život?
    • přednáška o myšlenkách bez emocí, emocích bez myšlenek a emoční inteligenci
    • od 19 do 20 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné zdarma
    • více informací na https://www.akropolis.cz/prvnipomoc
  • Maitrea: Umění se zastavit
    • často přehlížíme věci, které považujeme za samozřejmé. Místo toho zaměřujeme svou pozornost na přemýšlení – minulost a budoucnost. Jenže pocit bezpečí a klidu nám přináší samotná přítomnost tady a teď
    • vede Gaia Michael Zipf
    • od 18:30 do 21:00 v Maitrea
    • vstupné 450 Kč
    • více informací na http://seminare.maitrea.cz/esence-klidu-a-bezpeci-gaia
  • Městská knihovna: Dilema očkování
    • přednáška o nemocích, proti nimž se očkujeme, jak předcházet nežádoucím účinkům a co vše jimi může být
    • přednáší MUDr. Petr Sedláček
    • od 19:00 do 20:30 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 40 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e21959-dilema-ockovani/

2. března

  • Maitrea: Konec hledání
    • naše štěstí a klid je nám blíže než náš dech. Najděte to, co je vám nejblíže. Jakmile v hloubce svého bytí spatříte, kdo skutečně jste, vaše hledání je u konce
    • vede Gaia Michael Zipf
    • od 18:30 do 21:00 v Maitrea
    • vstupné 450 Kč
    • více informací na http://seminare.maitrea.cz/esence-klidu-a-bezpeci-gaia

3. března

  • Maitrea: Svoboda od viny a sebeobviňování
    • vnímání pocitů viny je založeno na falešné myšlence svobodného rozhodování o tom, co si myslíme, cítíme a vnímáme. Věříme, že jsme zodpovědní za to, co děláme. Když si ale uvědomíme, že uvnitř nás to funguje jinak než se zdá, tak se hledání spásy a tyranie sebeobviňování zastaví
    • vede Gaia Michael Zipf
    • od 18:30 do 21:00 v Maitrea
    • vstupné 450 Kč
    • více informací na http://seminare.maitrea.cz/esence-klidu-a-bezpeci-gaia

4. března

  • Maitrea: Uzdravující sebepoznání
    • může uvědomění toho, kdo skutečně jsi, léčit tvé trauma? Pokud vidíš jasně, je snadnější své trauma uvolnit. V Tady a Teď nalezneš vše potřebné k léčení
    • vede Gaia Michael Zipf
    • od 18:30 do 21:00 v Maitrea
    • vstupné 450 Kč
    • více informací na http://seminare.maitrea.cz/esence-klidu-a-bezpeci-gaia

6. března

  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Odcházení
    • intenzivní práce s lidmi se sebevražednými myšlenkami přivádí zenbuddhistického mnicha k uvědomění, jakou cenu má jeho vlastní život
    • od 20:00 do 21:30 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22118-odchazeni/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Na druhé straně zdi
    • intimní dokumentární drama sleduje osudy šestičlenné rodiny z Hondurasu, která utekla do Mexika s vidinou lepšího života. Vše se ale pokazí v momentě, kdy je matka na základě pochybných obvinění zatčena
    • od 20:00 do 22:00 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22095-na-druhe-strane-zdi/

7. března

  • Maitrea: Rituál nových začátků
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Chuť cementu
    • poetická vizuální esej o syrských dělnících, kteří pracují na stavbě nových mrakodrapů v Bejrútu poničeného občanskou válkou, zatímco jejich vlastní domovy jsou bombardovány napadrť
    • od 17:30 do 19:00 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22119-chut-cementu/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Ultra
    • ultramaraton je běžecký závod délkou převyšující klasický maraton. Spartathlon je delší dokonce šestkrát. Touha zvítězit není to, co závodníky žene dál. Je to touha odpovědět si na otázky: kdo jsem a proč to dělám? Právě dosažení stavu hluboké introspekce a následné hojení traumat fyzických i duševních jsou důvodem, proč se mnozí vyznavači ultramaratonu pokoušejí úspěšně zdolat řecký závod opakovaně
    • od 20:00 do 21:30 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22120-ultra/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Nebe na dohled
    • osobně laděný dokument z neobvyklého prostředí čínského pohřebního ústavu sleduje dospívající Jing, pro kterou tato místa představují první práci, přátelství, ale i nudu
    • od 20:00 do 22:00 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22097-nebe-na-dohled/
  • Městská knihovna: Trénování paměti na Korunní

8. března

  • Městská knihovna: Duševní nemoc a zotavení očima osob se zkušeností s duševním onemocněním 
  • Nová Akropolis: Umíme zachránit život?
    • přednáška o myšlenkách bez emocí, emocích bez myšlenek a emoční inteligenci
    • od 19 do 20 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné zdarma
    • více informací na https://www.akropolis.cz/prvnipomoc
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Hranice práce
    • novinářka Saša Uhlová se vydala na vlastní kůži prozkoumat pracovní podmínky nejhůře placených zaměstnání v Česku. Kde všude zaměstnavatelé porušují zákoník práce?
    • od 17:30 do 19:00 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22121-hranice-prace/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Máma plukovnice
    • s baretem místo helmy a kabelkou místo štítu stojí konžská policistka Honorine Munyole vždy na straně bezbranných a utlačovaných. Pro mnoho žen a dětí je jediným světlem v jinak se rozpadající zemi
    • od 18:00 do 19:30 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22098-mama-plukovnice/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Teorie rovnosti
    • snímek Barbory Chalupové se snaží zmapovat stav současné debaty o vyrovnanosti postavení a šancí žen a mužů v České republice
    • od 20:00 do 21:30 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22122-teorie-rovnosti/

9. března

  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Nerodič
    • příběhy protagonistů filmu ukazují, jak široké spektrum možností představuje (ne)rodičovství ve 21. století – od single ženy s adoptovanými dvojčaty až po pár, který děti vůbec nechce
    • od 18:00 do 19:30 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22100-nerodic/

10. března

  • Maitrea: Sebevědomí – Jak nestát v cestě sám sobě
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Sestřenice
    • obě přišly o dětství. Rocío a Aldana vyrůstají v Argentině a zdánlivě prožívají běžné strasti a slasti dospívání. V jejich nitru je však propast, kterou budou muset už navždy překračovat
    • od 17:30 do 19:00 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22127-sestrenice/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Oběd zdarma pro všechny
    • ve 24. století neexistují peníze. Zdroje jsou společné. Retrospektivní dokument z budoucnosti prozrazuje, jak lidstvo v 21. století vymýtilo zhoubnou kumulaci prostředků a moci prosazením jedné prosté myšlenky
    • od 20:30 do 22:00 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22105-obed-zdarma-pro-vsechny/

11. března

  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film V zajetí
    • snímek prostřednictvím unikátního přístupu k protagonistce Mariš odhaluje konkrétní případ otroctví, šokujícího fenoménu v současné Evropě
    • od 13:00 do 14:30 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 60 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22106-v-zajeti/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Příští strážce
    • citlivý portrét dvou teenagerů vyrůstajících v himálajské vesnici v Bhútánu vykresluje generační propast mezi tradičními hodnotami, které zastává jejich otec, a touhami dospívajících
    • od 20:30 do 22:00 ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22109-pristi-strazce/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Na druhé straně zdi
    • intimní dokumentární drama sleduje osudy šestičlenné rodiny z Hondurasu, která utekla do Mexika s vidinou lepšího života. Vše se ale pokazí v momentě, kdy je matka na základě pochybných obvinění zatčena
    • od 17:30 do 19:00 ve Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22137-na-druhe-strane-zdi/

12. března

  • Psychobraní: Beseda o schizoefektivní poruše a organické poruše osobnosti
    • beseda s hostem se schizoafektivní poruchou a organickou poruchou osobnosti za účasti odborníka z praxe
    • odborný úvod zajistí MUDr. Jiří Renka
    • od 18do 20 h v Syllabově posluchárně (3. LF UK)
    • vstupné dobrovolné; nutná registrace
    • více informací již brzy na facebookové stránce Psychobraní či webu
  • Maitrea: Radikální upřímnost – ukázkový večer
  • Městská knihovna: Arteterapie s Kristinou
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Oběd zdarma pro všechny
    • ve 24. století neexistují peníze. Zdroje jsou společné. Retrospektivní dokument z budoucnosti prozrazuje, jak lidstvo v 21. století vymýtilo zhoubnou kumulaci prostředků a moci prosazením jedné prosté myšlenky
    • od 17:30 do 19:00 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22133-obed-zdarma-pro-vsechny/

13. března

  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Nové děti z Golzowa
    • vesnice Golzow se potýká s nedostatkem mladých lidí stejně jako celý venkov bývalého východního Německa. Tamní starosta má ale plán. Nový přírůstek do školních lavic chce zajistit prostřednictvím rodin ze Sýrie
    • od 17:30 do 19:00 v Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22135-nove-deti-z-golzowa/
  • Městská knihovna: JEDEN SVĚT – film Nerodič
    • příběhy protagonistů filmu ukazují, jak široké spektrum možností představuje (ne)rodičovství ve 21. století – od single ženy s adoptovanými dvojčaty až po pár, který děti vůbec nechce
    • od 20:00 do 21:30 ve Malém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 100 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e22136-nerodic/

14. března

15. března

  • ČASP: PsychoBiják: Bůh masakru
    • promítání Polanského skvostného kinematografického výtvoru s názvem Bůh masakru a následná diskuze
    • od 18:30 v P016 na FF UK (hlavní budova)
    • vstupné zdarma
    • více informací na facebookové akci
  • Městská knihovna: Duševní nemoc a zotavení očima osob se zkušeností s duševním onemocněním 
  • Nová Akropolis: Umíme zachránit život?
    • přednáška o myšlenkách bez emocí, emocích bez myšlenek a emoční inteligenci
    • od 19 do 20 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné zdarma
    • více informací na https://www.akropolis.cz/prvnipomoc
  • Městská knihovna: Kdo jsem?
    • malá zábavná lekce psychologické autodiagnostiky s inspiracemi k možnostem pozitivních změn
    • přednáší PhDr. Patricie Anzari, CSc.
    • od  19:00 do 20:30 v Malém Sále v Ústřední knihovně
    • vstupné 40 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e21960-kdo-jsem/
  • Městská knihovna: Trénování paměti na Proseku

16. března

17. března

19. března

  • Maitrea: Vztah jako příležitost k růstu

20. března

  • Nová Akropolis: Sny
    • psychologie snů
    • od 19 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné 85 Kč (studenti; ostatní 100 Kč)
    • více informací na https://www.akropolis.cz/praha2

21. března

  • Městská knihovna: Když se hádá duše s tělem
    • sedm principů havajské filozofie huna a technika Dynamind jsou techniky, díky kterým nejen porozumíme síle myšlenek a pocitů, ale máme šanci osvojit si také umění podpory samoléčebných sil a nápomoci léčebným procesům vedoucím k trvalému uzdravení
    • přednáší Mgr. Pavel Kloud
    • od  17:00 do 18:30 v Malém Sále v Ústřední knihovně
    • vstupné 40 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e21957-kdyz-se-hada-duse-s-telem/
  • Maitrea: Sny o nás pečují
    • seminář, který slibuje učení se, jak se sny zacházet, rozumět jejich jazyku a používat je na cestě k pravému já
    • vede Eva Hrončeková
    • od 18 do 21 h v Maitrea
    • vstupné 500 Kč
    • více informací na http://www.maitrea.cz/akce/sny-o-nas-pecuji-9
  • Městská knihovna: Proč jsme nemocní?
  • Městská knihovna: Trénování paměti na Korunní

22. března

  • Městská knihovna: Duševní nemoc a zotavení očima osob se zkušeností s duševním onemocněním 
  • Nová Akropolis: Umíme zachránit život?
    • přednáška o myšlenkách bez emocí, emocích bez myšlenek a emoční inteligenci
    • od 19 do 20 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné zdarma
    • více informací na https://www.akropolis.cz/prvnipomoc
  • Komunitní centrum Prádelna: Síla myšlenek
    • myšlení nám pomáhá porozumět podstatě našich problémů a dívat se na možnosti, které se nám nabízejí. Na druhou stranu nám myšlení může všechno komplikovat a zastavit nás
    • od 19:00 do 20:30 v KC Prádelna
    • vstupné zdarma (nutnost registrace)
    • více informací na facebookové akci

24. – 25. března

26. března

28. března

  • Městská knihovna: Imunologie odpuštění
    • jak můžeme prostřednictvím odpuštění a vlastní mysli posílit imunitu? Jak na odpuštění reaguje naše tělo?¨
    • přednáší MUDr. Jan Šula a Mgr. Monika Hasalová
    • od 19 do 21 h ve Velkém Sálu v Ústřední knihovně
    • vstupné 80 Kč
    • více informací na https://www.mlp.cz/cz/akce/e21953-imunologie-odpusteni/
  • Městská knihovna: Trénování paměti na Korunní

29. března

  • Nová Akropolis: Umíme zachránit život?
    • přednáška o myšlenkách bez emocí, emocích bez myšlenek a emoční inteligenci
    • od 19 do 20 h v Nové Akropolis (Varšavská 19)
    • vstupné zdarma
    • více informací na https://www.akropolis.cz/prvnipomoc

 

David Fontana: Sociální dovednosti v praxi

Sociální dovednosti v prpictureprovideraxi je útlá příručka představující a rozvíjející nejdůležitější kompetence v oblasti mezilidských vztahů. Je zaměřena převážně na pracovní oblast. Pojmenovává základy, které by měl každý znát a ovládat.

Celý příspěvek

Carl Alasko: Řekni to jinak

Kniha přináší vtippictureprovider (14)nou a zároveň praktickou formou spoustu užitečných tipů a postřehů z oblasti mezilidské komunikace. Autor se zaměřuje zejména na komunikaci v partnerských vztazích a pro člověka znalého přístupu Erica Berneho nebo některých dalších poznatků z oblasti komunikace nebo partnerského poradenství nebude kniha velkou novinkou. Zároveň může sloužit jako praktický průvodce nejen pro čtenáře hledajícího tipy jak zlepšit a zefektivnit svou komunikaci, ale také pro terapeuty či partnerské poradce.

Celý příspěvek

Sexuální edukace: II. část

Role genderových rozdílů v sexuální edukaci

Existují rozpoznatelné rozdíly v kategoriích o sexuálních otázkách, o kterých rodiče s adolescenty mluví. Matky mluví s dospívajícími dívkami více o jejich těle; o menstruaci a „normálním“ sexuálním vývoji a o pubertě (Diiorio, Kelley, & Hockenberry-Eaton, 1999). Matky nabízejí dívkám málo Dami Sexexplicitních informací o pohlavním styku a slasti, ačkoli mluví s dívkami více o „sexuálních faktech“ (Raffaelli & Green, 2003). Matky také probírají antikoncepci (Regnerus, 2005; Raffaelli, Bogenschneider, & Flood, 1998) a sexuálně přenosné nemoci (Raffaelli, Bogenschneider, & Flood, 1998) více s dívkami. Rodiče zcela zřejmě mluví více s dívkami o sociálně-sexuálních tématech jako je „randění“ a vztahy (Raffaelli & Green, 2003), dívky jsou také více vystavené diskuzím o morálce, přednostech panenství, ztrácení respektu skrz sexuální styk a názoru rodičů, zda schvalují teenagerovský sex (Regnerus, 2005). Rodiče pravděpodobněji budou debatovat (a výzkumníci se budou ptát) s dívkami než s chlapci o sexuálním útoku, ačkoli dokonce i mezi dívkami pouze přibližně jedna čtvrtina z nich uváděla, že jejich rodiče s nimi mluvili o sexuálním útoku (Omar a kol., 2003 podle Martin & Luke, 2010).

Výzkumníci obvykle našli jen několik sexuálních témat, která rodiče probírali více s dospívajícími chlapci, a ty výslovně obsahovaly slast: masturbace a noční poluce (Diiorio, Kelley, & Hockenberry-Eaton, 1999). Výzkumníci také objevili, že ve Spojených státech sexuální edukační učební plány probírají slast a touhu víc pro chlapce než dívky (Fine & McClelland, 2006). Mezi vzorkem africko-amerických teenagerů Diiorio a kol. (1999) také našli, že matky říkali více chlapcům než dívkám o používání kondomu. Předchozí výzkum identifikoval matčin pocit pohodlí nebo uvolněnosti při mluvení o určitých tématech jako mechanismus, který vytváří genderové rozdíly v sexuální socializaci adolescentů.

Martin a Luke (2010) ve své studii použili data z národního webového průzkumu od 631 amerických matek 3 až 6 letých dětí pro účely testování, zda existují stejné genderové rozdíly v tom, co matky učí jejich malé děti o sexualitě a reprodukci. Testovali, zda matky mluví více s dcerami nebo syny o sexuálních tématech a dále, zda matky mluví více s dcerami nebo syny o milostných vztazích, reprodukčních tělech a morálce, ale nikoli o sexuálním zneužívání nebo pohlavním styku/slasti.

Došli k závěrům, že matky mluví s dcerami signifikantně více než se syny o vztazích, morálce a těle. Zároveň se neprokázaly žádné genderové rozdíly v tématech, o kterých matky mluví nejvíce (sexuální útok) a nejméně (pohlavní styk/slast). Ke každé hypotéze použili v dotazníku několik odpovídajících tvrzení. Ze 12 položek k tématu vztahů více dívky (4 % a 9 %) oproti chlapcům slyšely každé tvrzení, ale jen dvě položky ukázaly statisticky signifikantní rozdíl mezi chlapci a dívkami. Dívkám bylo se signifikantně větší pravděpodobností řečeno: „Většina lidí, kteří se vdají nebo ožení, se snaží o vztah na celý život,“ (53 % dívek a 44 % chlapců) a „Existují různé typy rodin,“ (59 % dívek a 51 % chlapců). Matky také více dcerám říkají o reprodukčních tělech. Polovina matek s dcerami sděluje tvrzení „Těla se mění během růstu a dospívání dítěte v teenagera,“ naproti tomu matky s chlapci tvrzení sdělovaly v 35 %. Stejně diskuze o menstruaci, která byla minimální (16 %), byla primárně určená dívkám (23 % vs. 10 % chlapci).

Dva výroky o tom, jak děti přicházejí na svět (skrz vagínu a císařský řez) opět slyšely více dívky. O sexuálním útoku matky mluvily více s dcerami. Také s větší pravděpodobností probíraly matky s dcerami spíše než s chlapci, které sexuální chování je „špatné“. Chlapci spíše než dívky slyšeli, že homosexualita je špatná (9 % a 8 %), ale dívkám s větší pravděpodobností bude řečeno, že masturbace (5 % a 3 %), mimomanželský sex (13 % a 10 %) a mimomanželské děti jsou špatné (17 % a 11 %). Matky mluví více se syny o pohlavním styku a slasti. Pro hypotézu, že pro matky je jednodušší a cítí se uvolněněji při konverzaci s dcerami než se syny, vyšly smíšené výsledky. Rozdíl mezi matkami dcer a synů podle jejich vlastních záznamů byl statisticky nesignifikantní. Zároveň matky uváděly, že mnohem méně dovolují chlapcům vidět je nahé nebo při oblékání a vycházení a vcházení do sprchy, u dívek 80 % a chlapců 57 % (Martin & Luke, 2010).

Proč je důležité s dětmi a dospívajícími hovořit o sexualitě?

Tak zní nadpis kapitoly v knize Sexuální výchova od Lenky Šilerové (2003), ze které bych si nyní dovolila použít několik argumentů. Jako odpověď na tuto otázku uvádí pozitivní vliv na vytvoření přirozeného vztahu k lidskému tělu a sexualitě. Dále mluvení o sexualitě přispívá k prevenci sexuálního zneužívání dětí a dospívajících, poučené děti lépe čelí sexuálnímu zneužívání. Pokud k zneužití dojde, dokážou lépe popsat, co se stalo. Sexuální edukace napomáhá zodpovědnému sexuálnímu chování a posunutí začátku sexuálního života. V souvislosti s dospíváním se mluví o sekulární akceleraci, výzkum na české populace ale ukazuje, že o prvním sexu to zřejmě neplatí. Trend ve věku prvního pohlavního styku se dlouhodobě nemění. Mladí Češi získávají první pohlavní zkušenost kolem osmnáctého roku (Šulová, Fait, Weiss a kol., 2011). Přesto dospívající může nabýt dojmu, že už by měl nějaké sexuální zkušenosti mít. Pod tlakem vrstevníků, médií a některých časopisů, které vyvolávají dojem, že první sex ve věku pod patnáct je běžná záležitost. Sexuální edukace může právě informace z neověřených zdrojů upřesnit.

Domnívám se, že role sexuální výchovy by neměla končit pouhým předáním informaci, ale měla by také podporovat děti a dospívající v rozvinutí schopností a dovedností “domluvit se” o sexuálních otázkách s partnerem. Jak uvádí Šilerová (2013): “Nezkušenost, komunikační neobratnost, ale i stud o těchto věcech s partnerem hovořit mohou být hlavními důvody toho, že mladí lidé (a nejen oni) nepoužijí antikoncepci vůbec nebo nedostatečně.” Sexuální výchova by tedy měla zahrnovat i učení se formulování požadavků v sexuálním životě a jejich přiměřeném prosazení. Schopnost sdělit partnerovi svá přání významně přispívá ke spokojenosti.

Když je sexuální zrání zrychlené: akcelerace vývoje

Tendence k akceleraci vývoje je známá v současné době jako předčasné sexuální zrání. V předčasném sexuálním zrání hrají roli aspekty související s výživou, tělesnou váhou a realizací intenzivního fyzického cvičení.

Předčasný výskyt menstruace obnáší něco více než jen fyzické změny. Znamená také předčasný výskyt adolescentního chování, aniž by nutně došlo i k psychologickému vývoji, který by dospívajícím umožnil čelit situacím pojícím se k dospělejšímu věku (Langmeier & Krejčířová, 2006).