Jesper Juul, Peter Hoeg a kol.: Trénink empatie u dětí
Psychorecenze

Jesper Juul, Peter Hoeg a kol.: Trénink empatie u dětí

Trochu jiný trénink empatie. Příručka je dílem Sdružení pro životní kompetence dětí, které bylo založeno za účelem rozvoje životní kompetence, existenciálního spočinutí v sobě a moudrosti srdce v pedagogické práci s dětmi. Účel sdružení výstižně shrnuje přístup autorů k tréninku empatie. Věří, že čím lepší vztah samy k sobě děti mají, tím lépe se dokážou učit a tím harmoničtěji mohou … Celý článek »

Pavla Koucká: Uvolněné rodičovství
Psychorecenze

Pavla Koucká: Uvolněné rodičovství

Knihy o výchově zaplňují díru na trhu. Rodiče na internetu naštvaně diskutují, že každý odborník radí něco jiného. Jako psycholog mám pocit, že za rodičovským vztekem stojí nejistota. Zrovna nedávno jsem se stala součástí hádky mezi mou tchýní a švagrovou; tchýniny rady ohledně výchovy vnučky se nesetkaly s pozitivní odezvou. Startovní čára je v tomto kontextu pro … Celý článek »

Jana Cihelková: Nadané dítě ve škole
Psychorecenze

Jana Cihelková: Nadané dítě ve škole

Autorka této knihy sestavila stručnou užitečnou příručku pro pedagogy, kteří by rádi získali návod k tomu, jak je možné nadané dítě ve třídě rozpoznat a jakým způsobem s ním dále pracovat. V první části knihy autorka diskutuje možnosti vzdělávání takových dětí v samostatných speciálních třídách – skrze urychlení studia, obohacování učiva a vytváření dalších příležitostí … Celý článek »

Feuerstein, Falik, Feuerstein, Bohács: Myslet nahlas – mluvit nahlas
Psychorecenze

Feuerstein, Falik, Feuerstein, Bohács: Myslet nahlas – mluvit nahlas

Kniha představuje metodu zprostředkované samomluvy (mediated self – talk; MST), která může posloužit jako praktický nástroj pro podporu rozvoje a obohacení řeči zejména u dětí, ale také u dospělých, jejichž řečové dovednosti jsou omezeny vlivem zdravotních či psychických obtíží.  Pomocí toho, že rodič, vychovatel nebo terapeut na dotyčného mluví a verbalizuje tak každodenní činnosti, prožitky a … Celý článek »

M. Valenta, P. Humpolíček a kol.: Hra v terapii
Psychorecenze

M. Valenta, P. Humpolíček a kol.: Hra v terapii

Kolektiv autorů v čele s profesorem Valentou a doktorem Humpolíčkem hned v úvodu zve k putování „nedozírnými pláněmi hry rozprostírajícími se v krajině fantazie a tvořivosti.“. Vzápětí uvádějí důvod citací dětského psychologa Zdeňka Matějčka „že lépe rozumět hře znamená lépe porozumět sami sobě“. Zmíněný úvod mě nalákal očekáváním podobně okouzlujícího čtení jako je kniha Violet Oaklanderové Třinácté komnaty dětské duše. Proto mě … Celý článek »

Milena Lipnická: Poradenská činnost učitele v mateřské škole
Psychorecenze

Milena Lipnická: Poradenská činnost učitele v mateřské škole

Autorka se věnuje tématu pedagogického poradenství. V úvodu píše o tom, že je důležité, aby i učitelé, jakožto odborníci, dokázali v rámci svých kompetencí poskytovat službu poradenství. Zdůrazňuje potřebu mluvit o této pracovní činnosti a edukovat o ní učitele. Snaží se zaplnit mezeru v dostupné literatuře o poradenství touto knihou, jejíž část obsahuje specifika poradenských … Celý článek »

Sexuální edukace: III. část
Seriály

Sexuální edukace: III. část

Reakce na změny v pubertě Fyzické změny vedou k dospělejšímu vzhledu. Na základě těchto změn se osoby v okolí dospívajícího k němu začínají chovat jako k dospělému a ne jako k dítěti, což způsobí silný psychologický dopad na dívku či chlapce. U dívek se fyzické změny projevují zvýšením tělesného tuku a rozšířením boků, čímž je … Celý článek »

Roger Rougier: Trénujeme logické myšlení
Psychorecenze

Roger Rougier: Trénujeme logické myšlení

Kniha nabízí řadu logických hádanek a úkolů, které mohou pomoci rozvíjet u dětí strategie řešení a pomoci jim tak procvičit logické uvažování. K motivaci dětí pro řešení úkolů využívá systém tajenek, které vždy na konci dané kapitoly umožní dítěti vyřešit poslední úkol s využitím indicií, které dítě získává splněním jednotlivých úkolů v rámci dané kapitoly. Úkoly mají různě … Celý článek »

Sexuální edukace: II. část
Seriály

Sexuální edukace: II. část

Role genderových rozdílů v sexuální edukaci Existují rozpoznatelné rozdíly v kategoriích o sexuálních otázkách, o kterých rodiče s adolescenty mluví. Matky mluví s dospívajícími dívkami více o jejich těle; o menstruaci a „normálním“ sexuálním vývoji a o pubertě (Diiorio, Kelley, & Hockenberry-Eaton, 1999). Matky nabízejí dívkám málo explicitních informací o pohlavním styku a slasti, ačkoli … Celý článek »