Časopis studentů a absolventů oboru psychologie

Posts tagged "škola"

Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení

Téma zanedbávání dětí jako jedné z forem syndromu CAN (tzn. syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) je autory předkládáno ve snaze upozornit na aktuálnost této oblasti. Odborných publikací zaměřených pouze na téma zanedbávání dětí je v našem prostředí nedostatek. I sami autoři přiznávají, že vycházejí především z anglosaských výzkumů, jelikož zde chybí dostatečné zázemí zkoumající toto téma. Nicméně...

Dítě s dyskalkulií ve škole

Kniha Dítě s dyskalkulií ve škole přináší poměrně komplexní soubor informací, které mohou být velmi užitečné jak pro pedagogy a další profesionály pracující s dětmi, tak i pro rodiče, jejichž dítě má s čísly obtíže. Zároveň si troufám tvrdit, že kniha může být velmi přínosná i pro ty, kteří pracují s mladšími dětmi, protože obsahuje řadu informací a praktických tipů,...

Na škole nám záleží: Jak sledovat a hodnotit kvalitu školy

Kniha „Na naší škole nám záleží“ provází čtenáře jednotlivými kritérii pro hodnocení kvality školy a jejího působení v jednotlivých oblastech. Kniha představuje postupně oblasti koncepce a rámce školy, pedagogického vedení. Následně se přesouvá od  oblasti kvality pedagogického sboru a výuky k tomu, jak hodnotit vzdělávací výsledky žáků s případnou podporou rovných příležitostí jednotlivých žáků. Autor vždy uvádí dané...
Stephen R., Kaplan S. G., Rutschman R.: Motivační rozhovory ve škole

Stephen R., Kaplan S. G., Rutschman R.: Motivační rozhovory ve škole

Kde nefunguje poukazování na důsledky, měly by fungovat motivační rozhovory, slibují autoři Stephen Rollnick, Sebastian G. Kaplan a Richard Rutschman. Ve své knize Motivační rozhovory ve škole se pouští do tématu komunikace – co dětem ve škole říkáme a jak jim to říkáme. Lepší známky, méně pozdních příchodů, méně problémového chování nebo prostě větší spokojenost...
Lev Semjonovič Vygotskij: Psychologie myšlení a řeči

Lev Semjonovič Vygotskij: Psychologie myšlení a řeči

Pokud jste se učili o Piagetovi s dovětkem, že některé jeho objevy jsou překonány, nyní si můžete přečíst, o které se jedná. A to v knize Psychologie myšlení a řeči. Vygotskij v ní podrobuje Piagetovu práci precizní kritice. V knize můžete sledovat celý proces, jak nad tématem myšlení a řeči Vygotskij uvažuje. Kniha umožňuje nahlédnout do hlavy...
Jana Cihelková: Nadané dítě ve škole

Jana Cihelková: Nadané dítě ve škole

Autorka této knihy sestavila stručnou užitečnou příručku pro pedagogy, kteří by rádi získali návod k tomu, jak je možné nadané dítě ve třídě rozpoznat a jakým způsobem s ním dále pracovat. V první části knihy autorka diskutuje možnosti vzdělávání takových dětí v samostatných speciálních třídách – skrze urychlení studia, obohacování učiva a vytváření dalších příležitostí...
Feuerstein, Falik, Feuerstein, Bohács: Myslet nahlas - mluvit nahlas

Feuerstein, Falik, Feuerstein, Bohács: Myslet nahlas – mluvit nahlas

Kniha představuje metodu zprostředkované samomluvy (mediated self – talk; MST), která může posloužit jako praktický nástroj pro podporu rozvoje a obohacení řeči zejména u dětí, ale také u dospělých, jejichž řečové dovednosti jsou omezeny vlivem zdravotních či psychických obtíží.  Pomocí toho, že rodič, vychovatel nebo terapeut na dotyčného mluví a verbalizuje tak každodenní činnosti, prožitky a...
M. Valenta, P. Humpolíček a kol.: Hra v terapii

M. Valenta, P. Humpolíček a kol.: Hra v terapii

Kolektiv autorů v čele s profesorem Valentou a doktorem Humpolíčkem hned v úvodu zve k putování „nedozírnými pláněmi hry rozprostírajícími se v krajině fantazie a tvořivosti.“. Vzápětí uvádějí důvod citací dětského psychologa Zdeňka Matějčka „že lépe rozumět hře znamená lépe porozumět sami sobě“. Zmíněný úvod mě nalákal očekáváním podobně okouzlujícího čtení jako je kniha Violet Oaklanderové Třinácté komnaty dětské duše. Proto mě...
Milena Lipnická: Poradenská činnost učitele v mateřské škole

Milena Lipnická: Poradenská činnost učitele v mateřské škole

Autorka se věnuje tématu pedagogického poradenství. V úvodu píše o tom, že je důležité, aby i učitelé, jakožto odborníci, dokázali v rámci svých kompetencí poskytovat službu poradenství. Zdůrazňuje potřebu mluvit o této pracovní činnosti a edukovat o ní učitele. Snaží se zaplnit mezeru v dostupné literatuře o poradenství touto knihou, jejíž část obsahuje specifika poradenských...
Deprese, panické ataky, PPP: XV. část

Deprese, panické ataky, PPP: XV. část

Slovo stres je v dnešním světě skloňováno ve všech pádech a používáme ho téměř denně a v různých situacích. Jedním z takových období, které považuji za jedno z nejvíce stresových, je jednoznačně zkouškové období na vysoké škole, a vzhledem k aktuálnosti tématu jsem se o něm rozhodla napsat článek. Přibližně na začátku května jsem byla odhodlaná, že se nebudu zbytečně...
Lenka Zemanová, Michaela Bergmannová: Strasti zkoušeného Standy

Lenka Zemanová, Michaela Bergmannová: Strasti zkoušeného Standy

Krásná publikace pro děti o psaní s a z (i když je tam spoustu věcí, které se hodí zopakovat i nám, dospělým).
Roger Rougier: Trénujeme logické myšlení

Roger Rougier: Trénujeme logické myšlení

Kniha nabízí řadu logických hádanek a úkolů, které mohou pomoci rozvíjet u dětí strategie řešení a pomoci jim tak procvičit logické uvažování. K motivaci dětí pro řešení úkolů využívá systém tajenek, které vždy na konci dané kapitoly umožní dítěti vyřešit poslední úkol s využitím indicií, které dítě získává splněním jednotlivých úkolů v rámci dané kapitoly. Úkoly mají různě...